Om oss

Vi som driver denne bloggen er Sissel Gran, terapeut og spesialist i klinisk psykologi, foredragsholder og skribent, og Nora Skaug, frilans tekstforfatter, manusdoktor og oversetter. Når du ser dette bildet av oss i kommentarene til innleggene, betyr det at det er GRANSKAUG som har svart - altså en av oss.

onsdag 1. desember 2010

ENDELIG FRI

Anonym sa ...

Denne boken må jeg kjøpe! Jeg var sammen med eksen min i et år, så tok det fire år å komme over ham. Han slo opp, ombestemte seg, slo opp, ombestemte seg, så skulle vi være "bare venner" og han ble sammen med en annen, uten å fortelle meg...og hele tiden gjorde jeg alt jeg kunne for å få ham tilbake. Det var berg-og-dalbane, jeg var ikke til å kjenne igjen. Jeg var totalt avhengig! Han var whisky, og jeg er tydeligvis en alkoholiker. For å være helt ærlig, så ble det til slutt en måte å straffe både meg selv, han, og den nye dama hans. Til slutt måtte JEG "slå opp" med HAN- han kunne bare ikke være i livet mitt lenger. Jeg fikk hjelp til å skrive et brev til hver av dem, beklaget måten jeg hadde oppført meg på, og forlangte at vi kuttet all kontakt. Jeg tror nok den nye dama hans satte pris på dette, men han var nok også litt avhengig av spillet vi hadde gående, og var nok på en måte litt skuffet over at jeg kuttet ham ut. Vi har ikke lenger kontakt. Likevel tok det meg nesten et år med en del "stalking" på Facebook og nett fra min side. Langsomt har jeg vent meg av med dette også. Tilsammen fire år! Hadde jeg bare latt ham gå da han ville ut, hadde jeg spart fire år av livet mitt.

Jeg kunne tatt doktorgrad på kortere tid enn det tok meg å komme over eksen min, og det hadde antageligvis vært mindre slitsomt;-) Nå føler jeg endelig at jeg er fri - endelig fred i sjela, endelig lever jeg for min egen del igjen. Men jeg er blitt redd for å erstatte whisky med annen børst, og har så langt holdt meg unna nye forhold, selv om jeg til tider har vært nesten desperat etter å treffe en annen. Så jeg håper boka tar for seg dette også, hvordan gå videre, hvordan gjenkjenne faresignaler i seg selv, hvordan bryte ut av usunne mønstre før de setter seg helt fast i hjernebarken. Det er tungt å drepe det håpet som surrer og går i eget hode. Om jeg har lært en ting i løpet av denne prosessen, så er det hvor mye jeg har begynt å sette pris på absolutt ærlighet. Jeg husker traff en annen fyr oppe i alt det her, som riktignok var interessert, men som til slutt slo fast at han ikke var mannen for meg. Det avslaget var lett å bære. Han ga ikke falske håp rom til å spire. Det er jeg utrolig takknemlig for. Et mål for meg er å bli tydeligere selv, slik at jeg ikke blir den som sår falske håp i andres hoder. Og, at jeg er tydelig i å uttrykke hva jeg trenger og hva jeg finner meg i/ikke finner meg i. Takk:-) Det gjorde godt å få fortalt dette.

7 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  2. Kommentaren over er flyttet opp til eget innlegg (03.12.2010): NETTDATING OG HEKT.

    SvarSlett
  3. Er snart ferdig med boka og forhåpentligvis også et sykt hekt-forhold gjennom 5 1/2 år!! Når jeg tenker tilbake skjedde hektet ganske umiddelbart da vi møttes en sommernatt i 2005- jeg var langt nede den gangen og fryktelig sårbar og lett "offer" Det var nok han også- selv om han spilte på at han IKKE var det. Jeg var fraskilt alenemor- han var også fraskilt, 14 år eldre og i høystatus i bygda både ang yrke og roller ellers. Jeg hadde akkurat begynt å få stablet et grunnlag under bena for meg og mine barn- kjente på at dette skulle jeg klare- så kommer han inn i livet mitt og jeg var himmelfallen over at HAN ville ha MEG!? Jeg var lost fra første stund og livet den lille styrken jeg hadde begynt å kjenne på gled bort ganske fort da alt dreide seg om HAN de påfølgende 5 årene. Jeg- som er rimelig utholdende og har stor innsikt i andre- har forstått, trøstet, tilgitt, tenkt og resonnert for han- for å redde oss. Han på sin side har handlet utifra ego, reptilhjerne, drifter og impulser. Vært notorisk løgner og utro hele veien- magefølelsen min har talt fra første stund- men jeg har ignorert den i troen på det gode i mennesker- at mine verste mareritt ikke kan være sanne- men det var de jammen. Sjokk på sjokk har han gitt meg. Tok meg og barna med til utlandet på to-ukers ferie. Jeg lykkelig over endelig å få oppleve det sammen med noen- og rimelig overgitt han der nede- i hans leilighet. Etter 1 uke gjør han det slutt med å si "det funker ikke" "sorry" Han gir totalt f i at jeg knekker sammen og ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Det ender med at jeg og barna drar hjem en uke før tiden. Og jeg kan fortelle om venninner, sms, brev, dater, nettdating osv osv som han har bedrevet bak min rygg. Overlapper damene hele veien- må sikre seg en ny før han "avslutter"- nå er han i et nytt forhold for 2. gang på 5 år- skrev i sms at han aldri ville finne det han lette etter i meg-men at han jo hadde prøvd da...Dette var i september 2010- i desember var han tilbake og elsket meg, nevnte giftermål, beste sex, jeg er og blir fantastisk for han,dype bånd, dyp kjærlighet, alltid glad i meg osv osv.Jeg faller tilbake og tror jeg skal vinne, seire, hevne osv. Men så fort jeg snakket litt om ting jeg lurte på stakk han fort tilbake til dama- uten å si fra så klart! Det var det-og resten av jula satt jeg i nærmest psykose mens han kosa seg med dama si og blåste lang marsj i meg eller det som hadde skjedd mellom oss. Bortsett ifra sms-er med "alltid glad i deg" og "ønsker deg alt godt" og "beklager for alt vondt" Men jeg kommer meg opp igjen og ser tilbakefallet mitt som et skritt videre på veien- håper jeg nå har fått den siste bekreftelsen på at han er den han er- sikkert ikke ond- men helt ute og kjører følelsesmessig- og de nye damene får det ikke "bedre enn meg" osv(som sjalusien så fint forteller deg) Det er opp til meg å skape mitt liv- jeg skal finne ut hvem JEG er nå- bruke tid på det. Jobbe av meg sorg, sinne, bitterhet og skam- for så å bli klar for en mann som er gjensidig med meg. En jeg slipper å bruke opp meg selv på- men som kan gi meg noe tilbake.

    SvarSlett
  4. Har brukt de siste dager på å lese en bok som jeg varmt kan anbefale til alle som har lyst å undersøke de dypere psykologiske og filosofiske mekanismer i forhold hvor makt, kontroll, avhengighet,skam og redsel for å bli avvist/forlatt blir sentrale begreper i kjærlighetsforhold.
    Boken bygger på en doktorgradsavhandling i litteratur "Elsk mig! En studie i Leopold von Sacher-Masochs masochisme" av Karin Bang mag. art i litteraturvitenskap. Utgitt i 1998 på Hans Reitzels forlag.
    Det vil ikke yte boka rettferdighet å si så mye mer om den her, for den har mange fasetter og innfallsvinkler. Ikke minst er den ikke fordomsfull og åpner dermed for forståelse og innsikt. Et sitat får Dere - "Hvad er længsel? Sproget og Digterne rime herpaa det Ord: Fængsel. Hvor urimeligt!..." Søren Kirkegaard 1843. Og da skriver hun videre - "Spørsmålet er, om det er så urimeligt, for længes man, venter man, og denne venten kan både bevirke rastløs utålmodighet og en form for lammelse, så begge tilstander kan forhindre annen form for virksomhet, hvorfor man kan føle seg som fange af længslen."
    Boken som er på dansk er utsolgt fra forlaget, men kan lånes fra Nasjonalbiblioteket i Oslo.
    Varm hilsen fra Jomfruen til alle hektabloggere

    SvarSlett
  5. Anbefalte bok "Elsk mig!" kan også kjøpes
    via internettets nordiske antikvariat:
    http://www.antikvariat.net/get/search.cgi?post

    SvarSlett
  6. Kjære bloggere. Ennå en høytid alene. Merker hvordan bittetheten bare velter inn over meg selvom jeg ikke vil. Det er en unyttig følelse, drepende for livsmot og alt. Likevel sniker den seg inn. Noen derute som har noen gode råd, erfaringer med hvordan man kan krympe bitterheten? Integrere bitterhet, eller få den til å slippe taket?
    Påskehilsen til alle. Jomfruen.

    SvarSlett
  7. På min jakt etter å gi slipp på bitterhet fant jeg denne på FB lagt ut av en fremsnakker... jeg synes den er nydelig, og kan gjerne høres hver dag :) legger adressen her, så får Granskaug vurdere om den skal legges under ressurser.
    Ha en fin søndag.
    https://www.youtube.com/watch?v=R230-OdnqII&feature=player_embedded
    Mvh Jomfruen.

    SvarSlett