Om oss

Vi som driver denne bloggen er Sissel Gran, terapeut og spesialist i klinisk psykologi, foredragsholder og skribent, og Nora Skaug, frilans tekstforfatter, manusdoktor og oversetter. Når du ser dette bildet av oss i kommentarene til innleggene, betyr det at det er GRANSKAUG som har svart - altså en av oss.

torsdag 25. november 2010

TAROT - EN FARLIG SUTTEKLUT

Hei Sissel og Nora
 
Takk for en fantastisk bok! En venninne tipset meg om bloggen, en annen venninne som hadde lest boken ringte meg å anbefalte den. Vi sitter nok begge i et slags hekt på håp om kjærlighet og boken har hjulpet oss til å se oss selv tydeligere og kanskje få en forklaring på adferd vi med fornuftshjernen vår skammer oss over....
 
Jeg synes tittelen på boken er fenomenal og stikker rett i hjertet, for det er ikke kjærlighet som er hektet, det er håpet om det! Håpet om tilhørighet, trygghet, intimitet, nærhet, det å få lov å elske og bli elsket tilbake.

Selv har jeg hatt en lei tendens til å falle inn i fysiske/seksuelle relasjoner meget raskt ... og  begynt å håpe på kjærlighet ... kanskje forvekslet hudkontakt og myke blikk med kjærlighet ... Så har den utkårede alltid oppført seg delvis avvisende, ikke totalt avvisende, da ville jo håpet vært dødt, men delvis. Og jeg er jo en iherdig person, en som liker å jakte, å strebe mot høye mål.. så denne kjærligheten med akkurat denne personen skal jeg bare ha!!! Dette har ført til mye av det som beskrives så godt i boken; mister grepet om virkeligheten, mister meg selv, svekker selvbildet, sosial isolasjon. Det er så befriende når dere skriver at det er ikke depresjon, du har ikke fått ME, du er bare hekta på et håp om kjærlighet! For gudene skal vite at symptomene ligner på det førstnevnte.
 
Men det viktigste jeg hadde lyst til å skrive her er at dette håpet om kjærlighet kan føre til en avhengighet som kan knekke økonomien ... og selvfølelsen totalt ... Denne avhengigheten er forbundet med mye skam, en skam som er verre enn skammen for hektet. Når du nekter å lytte til din egen stemme når du er i en hektrelasjon, når du overbeviser deg selv om at den utkårede bare må ha litt mer tid, er blitt såret før, har hatt ukjærlige oppvekstforhold og dermed trenger tid for å åpne seg, bare må bli mer kjent med meg for å tørre å slippe de sterke følelsene til, og når han plutselig blir stille på sms og ikke svarer deg på tross av flere purringer... ja, da er det godt å ha en alliert i spådamer/spåmenn som opprettholder det sterke HÅPET ditt! Hvis du overbeviser deg selv om at han vil komme til slutt, så er 95% av alle spådamer enige med deg. De støtter ditt håp om kjærlighet, de lar ikke dette håpet dø. Hvis en spådame/spåmann sier noe annet, så ringer du bare en ny. Det forferdelige er at dette forvirrer intuisjonen din, gjør din indre stemme svakere for deg samtidig som det kan ruinere deg ... 29.90 pr minutt og andre takster fra mobil (dvs litt dyrere). Det er en rekke steder du kan ringe, frem til kl 24.00 hver kveld. På lørdagskveldene når man ofte er ekstra sårbar, sender spåstedene de ut sms om helgetilbud/nye spådamer! Tusenlappene flyr fort avgårde, sammen med skammen og den svært vanskelige økonomien som gjør at du aldri har råd til å kjøpe deg noe ekstra, aldri råd til ferie, må låne penger av venner, låne på kreditt. Dette i kombinasjon med det romatiske hektet er livsfarlig ... skadelig for sjelen, trekker energien ut av deg ... samtidig som selvbildet svekkes brutalt.
 
Jeg har jobbet med å komme ut av denne avhengigheten lenge og føler nå at jeg er på rett vei. Livsenergien er på vei tilbake:-) Og tusen, tusen takk for denne boken, den gir meg mer forståelse for hva dette handler om og mer innsikt øker sjansene for å komme ut av det romatiske hektet samtidig som den understeker for meg  hvor viktig det er å aktivt lytte til min indre stemme og handle i tråd med den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar