Om oss

Vi som driver denne bloggen er Sissel Gran, terapeut og spesialist i klinisk psykologi, foredragsholder og skribent, og Nora Skaug, frilans tekstforfatter, manusdoktor og oversetter. Når du ser dette bildet av oss i kommentarene til innleggene, betyr det at det er GRANSKAUG som har svart - altså en av oss.

onsdag 10. november 2010

KOMMENTAR TIL BOKA [Fra Anders]

Hei Nora!
Veldig bra bok. Utrolig all right av deg å dele dette, så uforbeholdent, med oss andre. Har en vært der så kjenner en seg så altfor godt igjen. Handlet boken på fredag og har fått lest den nå i helgen. Tingene er, for meg, på trygg og god avstand, men jeg fikk litt frysninger underveis - du har skrevet å en måte som gir stor grad av innlevelse - det var så veldig mye kjent. Men du klarer også å flette inn noen runder som kaller på smilet og latteren. En utfordring å klare å holde meg gjennom en sånn historie, men der har du gjort et glimrende arbeid.

Det jeg også liker er at boken, etter mitt inntrykk, distanserer den andre personen - den fokuserer så entydig på at det er en selv som sitter med problemet og derved løsningen. Og da mister den andre personen litt betydning, det er ikke dennes eksistens, det denne gjør, sier, ikke sier eller gjør som er problemet - det er hele tiden en selv! Det var en avgjørende erkjennelse for meg den gangen.

Så, igjen takk for en super bok - jeg håper virkelig andre som sitter i eller har vært i dette drepende tåkelandet, får anledning til å lese den.

Stor klem,
Anders

1 kommentar:

  1. Det var som et slag i magen når jeg leste en artikkel om boken - det var noen som beskrev - akkurat - sånn som jeg har det (attpåtil heter den utkårede Frank som min...)

    Det var fint å lese innlegget ditt, Anders, håper å komme dit du (og Nora!) er. Boka er iallefall bestilt:-)

    Eva

    SvarSlett